close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מלגות לדתיים וחרדים - מה זה ומי זכאים?

מערכת שורשכא חשוון, תשפד05/11/2023

סקירת מלגות לימודים שנועדו לקהל דתי וחרדי

תגיות:
צילום: canva
לחלק ניכר מאזרחי ישראל הדתיים והחרדים, לימודים אקדמיים הם מפתח הכרחי למיצוי הפוטנציאל במאה ה-21 ולתרומה משמעותית לכלכלה ולחברה. על-מנת לסייע לכל אדם דתי ולכל חרדי שמעוניינים ללמוד אבל נתקלים במכשול כספי, ישנם גופים רבים שמעניקים מלגות ייעודיות לציבורים אלה - וכאן בעמוד תמצאו פירוט שלהם.

מלגות משרד החינוך והמועצה
צילום: canva
להשכלה גבוהה

משרד החינוך מחלק מלגות בסך 3,000-4,000 ש"ח לציבור החרדי. המלגה מיועדת לכל מי שלומד או לומדת לתואר ראשון, כשאצל הגברים ישנה מגבלת גיל - עד 23 בלבד (אצל נשים אין מגבלה כזו).

המועצה להשכלה גבוהה מפעילה את תוכנית המח"ר. במסגרת תוכנית זו חרדים וחרדיות זוכים גם למלגות, גם לחונכות אישית וגם למסגרות ספציפיות עבורם, כדי שיוכלו ללמוד בתנאים אופטימליים.

קרן קמ"ח

גברים חרדים מגיל 23 ומעלה, שכאמור לא זכאים למלגות משרד החינוך, יכולים לפנות לקרן קמ"ח. קרן זו - ששמה הוא ראשי תיבות של הביטוי קידום מקצועי חרדי - מסייעת גם בהכוונה למסלול הנכון, על בסיס מבחני התאמה וליווי של פסיכולוגים תעסוקתיים מנוסים. הזכאות למלגה היא על בסיס סוציואקונומי, ובאופן עקרוני מדובר על הלוואה שעשויה להפוך למענק, חלקי או מלא, בתום הלימודים. גובה המלגה - מלוא שכר הלימוד.

קרן בני אפרים וקרן ידידות טורונטו


בוגרי ישיבות הסדר שפונים למסלול האקדמי יכולים להיעזר במלגות של קרן בני אפרים. חשוב להדגיש כי מועד הגשת בקשה למלגה של קרן זו הוא בין ינואר למרץ, וכי הקרן מבקשת גם המלצות במסגרת השיקולים למי לחלק מלגה. קרן ידידות טורונטו מחלקת מלגות לבוגרי ישיבות שמבקשים ללמוד לתואר ראשון. גם מי שהפסיקו את הלימודים בישיבה או בכולל זכאים למלגה, בתנאי שעדיין לא חלפו 4 שנים ממועד הפסקת הלימודים. גובה המלגה, במרבית המקרים, הוא 9,300 ש"ח לשנה, והזכאים למלגה מקבלים אותה במשך כל 3 שנות הלימוד.

מלגת "אחדות" ו"חכמת נשים"

סטודנטים דתיים יכולים להשתתף בתוכנית אחדות - תוכנית המציעה מלגה של כ-3,500 ש"ח תמורת פעילות חברתית בהיקף של כ-65 שעות.

תוכנית אחרת בשם "חכמת נשים" תומכת בנשים חרדיות נשואות. תנאי סף למתן מלגה הוא שהבעל לומד, עובד או משרת בצבא. גובה המלגה הוא 7,000 ש"ח והיא משולמת בכל אחת מ-3 שנות הלימודים.

המלצה נוספת מעבר למציאת מלגה מתאימה היא השגת פטור מלימודי אנגלית במהלך התואר. הפטור חוסך גם זמן יקר וגם כסף, והדרך הטובה ביותר היא להיעזר בתוכנית של אתר פטור לקבלת ציון גבוה מספיק במבחן אמירם.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה